Help Stationslift Storingen actueel te blijven. Adopteer nu een station en wordt ons aanspreekpunt. Meer informatie

ACHTERGROND: Wie zit er achter Stationslift Storingen en waarom?

Met inmiddels zo’n 400 volgers op social media (Facebook, Instagram en X), en het feit dat het platform helaas tot op de dag van vandaag nog wordt verward als zijnde onderdeel van ProRail en NS, leek het mij een goed idee om eens te laten zien wie er achter Stationslift Storingen zit en waarom dit platform is ontstaan.

Hallo! Ik ben Karst. Ik ben 28 jaar, woon in Gelderland en ik ben de oprichter van het platform. Ik ben geboren met een open rug (Spina Bifida) en daardoor al heel mijn leven rolstoelafhankelijk. In mijn vrije tijd reis ik graag met de trein, bijvoorbeeld naar een voetbalwedstrijd in Rotterdam of een concert in Utrecht of Nijmegen, maar ook voor mijn werk als webdesigner reis ik doordeweeks 3 dagen met de trein. Omdat niet alle treinen zelfstandig toegankelijk zijn door bijvoorbeeld een verhoogde opstap bij de Intercity vergt het treinreizen vaak veel voorbereiding en is spontaan reizen er voor mij niet altijd bij. Soms moet ik mijn reis, mede door bijvoorbeeld aansluitend taxivervoer, al een dag van tevoren plannen terwijl mensen die gewoon kunnen lopen in de meeste gevallen bijvoorbeeld 10 minuten van tevoren kunnen beslissen dat ze een treinreis willen maken.

Als tijdens een treinreis dan blijkt dat, zonder dat je het wist, een lift op een station defect is loopt heel je planning in de soep en moet je schakelen. Voor iemand zoals mij, want naast mijn lichamelijke beperking heb ik ook nog een vorm van autisme, is dat niet altijd even makkelijk. Toen ik in de eerste 4 maanden van 2023 3x op steeds hetzelfde station voor een defecte lift stond zonder dat dit vooraf bij mij bekend was omdat dit niet in de reisplanner stond, besloot ik dat er iets aan de communicatie rondom defecte liften moest gebeuren. Niet alleen voor mezelf, maar vooral voor mijn medereizigers die hier net zoals ik ook mee te maken hebben. Zo besloot ik, uit alle frustratie, op 4 mei 2023 het platform Stationslift Storingen te starten.

Op het platform geef ik een overzicht van op welke stations er defecte liften zijn. Dit doe ik niet alleen voor mensen met een (lichamelijke) handicap, maar ook voor alle andere mensen die om wat voor een reden dan ook afhankelijk zijn van de liften. Hoe weet ik waar de liften defect zijn? Heel simpel: van de reizigers die hiermee geconfronteerd worden tijden hun reis, maar ook van machinisten een hoofdconducteurs die het platform een warm hard toedragen. Iedereen die wil kan zelf gemakkelijk via de website een defecte lift aanmelden en ik zorg er dan voor dat deze zichtbaar wordt in de lijst met actuele storingen en op social media.

Omdat ik al vrij snel na de start van het platform door had dat het enkel draaien op basis van reizigersmeldingen niet 100% betrouwbaar is omdat niet iedereen hieraan wil meewerken en het aantal defecte liften en de duur daarvan tot aan de reparatie erg groot was besloot ik in september van dat jaar in gesprek te gaan met NS en ProRail. Ik vroeg hen onder andere of er een mogelijkheid zou zijn dat ik vanuit hen een melding zou krijgen wanneer zij een melding kregen van een defecte lift. Zij zijn hier namelijk verantwoordelijk voor en zijn de eersten die hiervan een bericht krijgen. Helaas wenste men hier niet aan mee te werken omdat zij op dat moment, en eigenlijk nog steeds, geen goed werkend systeem hiervoor hadden en gewoonweg twijfelde aan mijn actualiteit. Daarnaast gaf men destijds aan aan een nieuw geautomatiseerd systeem te werken dat eind 2023 gereed had moeten zijn. Uiteindelijk kwam in februari 2024 hiervan de eerste testversie beschikbaar voor onder andere appbouwers en is er tot op de dag van vandaag nog geen zicht op wanneer dit daadwerkelijk gebruikt door NS en ProRail gaat worden in de reisplanner.

Dat het platform een groot succes is en dat er behoefte aan is bleek wel toen eind maart 2024, amper een jaar na de oprichting, de 200ste melding werd gedaan. Inmiddels zijn er zelfs al meer dan 300 meldingen gedaan. Ondanks de eerdere afwijzing van een samenwerking zet ik mij tot op de dag van vandaag nog steeds vol in voor dit platform. Zo lang er geen goed werkend overzicht is vanuit NS en ProRail in de reisplanner zal ik dit ook blijven doen maar dat kan niet zonder jullie hulp! Ik run dit hele platform in mijn eentje in mijn vrije tijd en kan gewoon niet zelf elk station langs gaan om te kijken of de lift het doet.

Wil je zelf een defecte lift aanmelden en zo helpen aan een actueel overzicht voor onze medereizigers? Ga dan snel naar de pagina “Storing aanmelden“.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website is mede mogelijk gemaakt door