Veelgestelde vragen (FAQ)

Regelmatig krijgt Stationslift Storingen vragen over onder meer de werking van het platform. Hieronder geven wij antwoord op de 12 meest gestelde vragen. Nog geen antwoord op je vraag? Vul dan ons contactformulier in.

Wat is Stationslift Storingen?

Stationslift Storingen is een platform waarop reizigers voor andere medereizigers meldingen kunnen maken van defecte liften op Nederlandse treinstations. Voor meer informatie over het ontstaan van Stationslift Storingen kan je kijken op de pagina Over Ons.

Het doel van Stationslift Storingen is inzichtelijk maken op welke treinstations er defecte liften zijn. Stationslift Storingen wil reizigers die van liften afhankelijk zijn hiermee helpen hun reis goed voor te kunnen bereiden. NS biedt omtrent dit onderwerp onvoldoende informatie aan in de reisplanner.

Nee. Stationslift Storingen is een privé-initiatief en is op geen enkele manier verbonden aan NS, ProRail of welk vervoersbedrijf dan ook.

Stationslift Storingen is volledig afhankelijk van reizigers. Zij maken een melding als zij een defecte lift tegenkomen. Als de reizigers geen meldingen maken kan Stationslift Storingen ook niet weten waar de liften wel of niet werken.

Voor het aanmelden van een defecte lift gebruik je het formulier op de pagina Storing Aanmelden. Hier vragen wij je om je naam, e-mailadres, de naam van het station en de locatie van de lift. Nadat je op verzenden hebt gedrukt verschijnt je melding automatisch in de lijst op de pagina Actuele Storingen. Wij zorgen er daarna voor dat de melding zichtbaar wordt op social media en in de lijst komt op de pagina Storing Afmelden.

Voor het afmelden van een defecte lift gebruik je het formulier op de pagina Storing Afmelden. Hier vragen wij je om je naam, e-mailadres en de storing die je wilt afmelden. Nadat je op verzenden hebt gedrukt verschijnt je melding automatisch in de lijst op de pagina Opgeloste Storingen. Wij zorgen er daarna voor dat de melding zichtbaar wordt op social media en uit de lijst op de pagina Actuele Storingen wordt gehaald.

Helaas is de getoonde informatie van Stationslift Storingen niet 100% betrouwbaar, maar op dit moment is het wel betrouwbaarder dan de openbare informatie van NS of ProRail omdat zij dit in deze vorm (nog) niet aanbieden. Stationslift Storingen is volledig afhankelijk van reizigers die meldingen doen van defecte liften. Ervaring leert dat reizigers defecte liften wel aanmelden, maar vervolgens niet afmelden als de lift weer werkt. Hierdoor blijft een werkende lift onnodig als defect in de lijst staan tot deze weer wordt afgemeld. Stationslift Storingen kan niet zelf controleren of een lift weer werkt. Stationslift Storingen raadt reizigers aan om altijd voor de zekerheid contact op te nemen met NS Reisassitentie via 030-2357822.

Nee dat kan niet. Stationslift Storingen is een privé-initatief en heeft op dat vlak geen contacten met NS, ProRail of liftleveranciers. Om ervoor te zorgen dat liften gerepareerd kunnen worden is het van belang dat defecte liften ook worden gemeld bij NS of ProRail. Zij kunnen de juiste lijntjes uitzetten om ervoor te zorgen dat een lift zo snel mogelijk wordt gerepareerd.

Op dit moment bestaat het team achter Stationslift Storingen uit één persoon. Hulp is dus zeker meer dan welkom. Er zijn meerdere manieren om te helpen. Zo kan je één of meerdere stations adopteren. Dan wordt je voor ons aanspreekpunt om te controleren of meldingen in de lijst nog actueel zijn. Meer informatie over het adopteren van stations kan je hier vinden.

Naast het adopteren van stations kan je natuurlijk ook helpen met bijvoorbeeld het bijhouden van de social media en de website. Hiervoor is enige kennis van Facebook, Instagram, X en WordPress wel vereist. Interesse? Vul ons contactformulier in en informeer naar de mogelijkheden. LET OP: Het is helaas op geen enkele manier mogelijk om een vergoeding te ontvangen voor je werkzaamheden.

Er is niets vervelender dan je reis niet kunnen vervolgen vanwege een defecte lift, helemaal als je van de lift afhankelijk bent. Wanneer je in zo’n situatie terecht komt kan je het beste contact opnemen met NS Reisassistentie via 030-2357822. Zij kunnen je een alternatief reisadvies aanbieden. Indien nodig wordt op kosten van NS een taxi besteld waarmee je verder kan. LET OP: Als je zelf besluit een taxi te bestellen worden de kosten niet vergoed door NS.

Nee, op dit moment doen wij dat niet. Stationslift Storingen wordt beheert door één persoon en met ruim 160 stations die voorzien zijn van liften is het op dit moment al druk genoeg. We sluiten voor de toekomst niets uit, maar op dit moment houden we het enkel bij liften.

Nee. Buiten wat er zichtbaar is op de website en de social media wordt er verder door Stationslift Storingen niets met de meldingen gedaan. Daarnaast is de informatie zoals hierboven al eerder aangegeven niet voor de volle 100% betrouwbaar omdat Stationslift Storingen geen connecties heeft met NS of ProRail en dus volledig afhankelijk is van de medewerking van reizigers.

Deze website is mede mogelijk gemaakt door 

Deze website is mede mogelijk gemaakt door:

Stichting Project Icarus is een educatieve dagbesteding in de IT voor jongvolwassenen met een beperking. In een ongedwongen en levendige sfeer kan je hier leren, werken en plezier maken. Als groep werken we aan het maken, wijzigen en onderhouden van websites voor betalende klanten.