2024 zit er met nog een paar uur te gaan bijna op. Voor Stationslift Storingen was het een geweldig jaar want het platform is 2024 met 229 meldingen geëindigd. Dat blijkt uit cijfers die wij, na veler verzoek door onder andere diverse media, zelf hebben bijgehouden.
2024 was, na de oprichting op 4 mei 2023, het eerste volledige jaar voor het platform. In de periode van 4 mei t/m 31 december 2023, de eerste 7 maanden dat het platform bestond, werden er 155 meldingen gedaan. Voor 2024 is de teller, hoewel er nog een paar uur te gaan zijn, gestopt op 229 meldingen. Dat is een toename van ruim 47%. In de cijfers die Stationslift Storingen bijhoudt wordt geen onderscheid gemaakt tussen buiten dienst door werkzaamheden of buiten dienst door een defect omdat dit niet bij elke melding duidelijk is. Elke melding is uniek. Meerdere meldingen op hetzelfde moment over 1 specifieke lift tellen in de cijfers als 1 melding. Het totaal aantal meldingen sinds de start van het platform bedraagt nu 384.
Als het gaat om meest getroffen stations in 2024 wordt de koppositie gedeeld door de stations Amersfoort Centraal en Geldermalsen. Op beide stations werd in 2024 10x een buiten dienst melding gemaakt. In de 7 maanden in 2023 dat Stationslift Storingen bestond werd het vaakst een melding gedaan over station Dordrecht, namelijk 7 keer. Overall werd station Geldermalsen met 15 meldingen tot nu toe het vaakst getroffen. Dat is vrij bijzonder omdat dit station in 2021 compleet is verbouwd en daarbij ook nieuwe liften heeft gekregen. De top-5 overall bestaat verder uit Amersfoort Centraal, Boxtel, Culemborg en Woerden. Zij werden allemaal 11x gemeld.
Het daadwerkelijke aantal keren dat liften op stations buiten dienst zijn ligt zeer waarschijnlijk veel hoger. Stationslift Storingen krijgt, ondanks verschillende verzoeken via bijvoorbeeld social media, niet altijd van reizigers een melding als zij een buiten dienst zijnde lift tegenkomen. Deze worden daardoor niet in het platform opgenomen en tellen dan ook niet mee. Ook NS en ProRail hebben meermaals een samenwerking met Stationslift Storingen geweigerd waardoor wij niet over hun volledige cijfers beschikken.
Via deze weg bedanken wij u voor al uw meldingen. Wij hopen dat u hier in 2025 mee door blijft gaan. Wij wensen u een fijne jaarwisseling en een goed 2025!
2 reacties
Wat is de reden dat NS en ProRail niet met Stationslift Storingen willen samenwerken?
Jij doet wat zij zouden moeten doen.
Hoi Karel,
De reden om geen samenwerking aan te gaan is eigenlijk tweeledig. Enerzijds heeft men twijfels bij de betrouwbaarheid omdat het platform volledig afhankelijk is van reizigersmeldingen en deze meldingen vaak onnodig lang open blijven staan omdat men ze vergeet af te melden. Anderzijds heeft het te maken met het huidige systeem waar zij mee werken. Dit is naar eigen zeggen een houtje-touwtje systeem en wordt 1x per week handmatig bijgewerkt. Dit maakt het onmogelijk om meldingen ook nog eens met mij te delen. Daarnaast zit het nieuwe geautomatiseerde systeem in de laatste fase voor publicatie. De data die hiervoor gebruikt wordt is voor iedereen beschikbaar. Ze zijn van mening dat ik daar mee moet gaan werken. Samenvattend maakt dat dat ze mij geen data kunnen/willen verstrekken. In mijn laatste mail naar ProRail ben ik hier tegenin gegaan. Ik wacht nog op een reactie daarop. Wordt wellicht vervolgd.