Recente meldingen 27-03-2025 - Zwijndrecht Spoor 2-3 | 26-03-2025 - Bussum Zuid Spoor 1 | 25-03-2025 - Utrecht Terwijde Spoor 1Meer informatie
AAA Lettergrootte Optie
A A A

NS en ProRail steeds onzorgvuldiger met liftinformatie

NS en ProRail gaan steeds onzorgvuldiger om met informatie rond defecte liften. Dat constateert Stationslift Storingen, een onafhankelijk platform rondom defecte liften voor en door reizigers. Stationslift Storingen heeft tal van voorbeelden in de afgelopen maanden waarbij NS en ProRail iets anders zeggen dan in werkelijkheid blijkt te zijn.

Een eerste voorbeeld komt uit Almere. Sinds de zomer van 2023 zijn beide liften op station Almere Poort defect door wateroverlast. Eind januari 2025 nam Stationslift Storingen via X contact op met NS webcare om de status van deze defecten te controleren. Volgens NS webcare zouden de liften op dat moment weer moeten werken, terwijl dit volgens een artikel van ProRail niet kon omdat reparatie tot eind februari zou duren. Een controleronde van een trouwe volger van het platform langs dit station leerde een paar dagen later dat NS verkeerde informatie gaf. De liften waren allebei nog buiten dienst. Een ander voorbeeld komt van station Geldermalsen. De lift bij spoor 6-7 was half januari enkele uren defect. De melding van dit defect stond daarna echter nog zo’n 3 weken in de app, waardoor er voor dit perron geen reisassistentie kon worden geboekt. NS is meermaals vanuit het platform hierop aangesproken, maar dus zonder resultaat.

Niet alleen in het gedeelte reisassistentie gaat het fout. Wanneer men op de website of app van NS bij een station onder “Voorzieningen” kijkt kan men zien of een station over een lift beschikt. Stationslift Storingen kent echter voorbeelden waarbij deze informatie ontbreekt. Eind januari verscheen op het forum NS Community een bericht over een achterhaalde melding van een defecte lift op station De Vink met de vraag aan NS om dit aan te passen. Echter, door een foute instelling heeft NS ervoor gezorgd dat nu helemaal niet meer zichtbaar is dat De Vink een lift heeft. Inmiddels zijn we bijna een maand verder en constateren we dat deze informatie nog steeds ontbreekt, ondanks meerdere verzoeken dit op te lossen.

Realtime data ProRail klopt ook niet
Het laatste voorbeeld van informatie die niet klopt komt van de beheerder van het platform zelf. DOVA, een samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten, maakt voor hun halteviewer gebruik van de nieuwe realtime data die begin dit jaar door ProRail is vrijgegeven. De data werkt op basis van sensoren die in elke lift zitten. Volgens deze data is de lift op spoor 1 van station Nijmegen, tot op de dag van vandaag, sinds juli 2024 buiten dienst. Bij NS was er bij navraag niets bekend van een mogelijk defect. Op andere websites die ook gebruikmaken van de nieuwe realtime data stond ook dat de lift buiten dienst zou zijn. Toen onze beheerder begin januari zijn reis maakte via dit station bleek dat de lift gewoon werkte en dat de nieuwe data van ProRail, ondanks de officiële vrijgave, dus nog lang niet te vertrouwen is. NS is bezig met het implementeren van deze data in hun reisplanner, maar wanneer dit officieel gereed is is nog niet bekend. In de tussentijd verwijst de webcare, ondanks de onjuiste informatie, al wel naar de DOVA Halteviewer.

Stationslift Storingen vindt het zeer zorgelijk dat NS en ProRail anno 2025 zo met informatie omgaan, zeker omdat Nederland in het algemeen al eerder op de vingers werd getikt voor het niet naleven van het VN-Verdrag. Reizen met het OV zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn, maar men zorgt er op deze manier voor dat het OV steeds onbetrouwbaarder wordt.

Stationslift Storingen hoopt van harte dat beide organisaties eindelijk willen inzien dat zij niet goed bezig zijn en hoopt op een spoedige verbetering.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website is mede mogelijk gemaakt door