LANDELIJK – ProRail heeft dinsdag 7 januari de realtime informatie over de beschikbaarheid van liften definitief vrijgegeven. Stationslift Storingen is blij met de ontwikkeling, maar is tegelijkertijd ook kritisch.
Al enkele jaren werkt ProRail hard aan een systeem waarbij automatisch en realtime wordt weergegeven of een lift werkt of niet. Tot nu toe gebeurde dit handmatig. Om dit systeem te realiseren werden alle ruim 400 liften voorzien van sensoren. Het afgelopen jaar heeft ProRail het systeem uitvoerig getest en waar nodig aangepast. Het systeem is nu volgens de spoorbeheerder goed genoeg bevonden om daadwerkelijk gebruikt te worden. De realtimedata wordt door ProRail geleverd aan NDOV-Loket, welke de data vervolgens voor een ieder openbaar maakt.
Stationslift Storingen is blij dat er nu eindelijk een nieuw systeem is, maar heeft al tijdens de testfase van het systeem in 2024 besloten voorlopig toch bij de huidige werkwijze te blijven en de vrijgegeven data dus niet te gaan gebruiken. Stationslift Storingen is, ondanks het standpunt van ProRail, namelijk van mening dat de informatie nog altijd onvoldoende toegankelijk en betrouwbaar is. In de NS-App is deze informatie namelijk pas zichtbaar wanneer reisassistentie is aangevinkt. Stationslift Storingen is van mening dat deze informatie ook zichtbaar moet zijn wanneer assistentie niet is aangevinkt, omdat per reiziger verschilt of zij assistentie nodig hebben terwijl zij wel van liften afhankelijk zijn. Daarnaast blijven meldingen ook met het nieuwe systeem nog in de app staan terwijl deze al lang opgelost zijn. Een voorbeeld hiervan is station Geldermalsen, waar eind vorig jaar 2 liften defect waren. Deze liften zijn inmiddels al enkele dagen hersteld maar worden nog altijd, ondanks meerdere opmerkingen hierover, als defect weergegeven in de app. Dit maakt het systeem nog onbetrouwbaar.
Als laatste is Stationslift Storingen kritisch over de houding van ProRail naar het platform toe. ProRail zegt het platform “toe te juichen”, maar de spoorbeheerder heeft in de tussentijd wel meermaals geweigerd om open data te verstrekken. Zo heeft Stationslift Storingen in haar beginperiode, in de zomer van 2023, verzocht om meldingen over defecte liften die zij uit eerste hand krijgen met het platform te delen zodat er een betrouwbaar platform opgezet kon worden dat niet volledig afhankelijk zou zijn van reizigers. Dit werd destijds door de spoorbeheerder geweigerd met als reden dat het oude systeem dat werd gebruikt niet frequent genoeg werd bijgewerkt om dit te kunnen verwezenlijken omdat dit systeem handmatig op wekelijkse basis werd bijgewerkt en daarbij had men ook twijfels over de actualiteit van het platform.
Begin november 2024 deed Stationslift Storingen opnieuw een verzoek aan ProRail. Deze keer voor het delen van liftlocaties per station. Dit vanwege een geplande update van het aanmeldformulier wat het aanmelden van storingen makkelijker zou maken. Deze informatie werd door Stationslift Storingen gevonden bij het NDOV-Loket maar het meest recente bestand dat daar beschikbaar was bleek incompleet te zijn waardoor hier niet mee gewerkt kon worden. Zodoende verzocht Stationslift Storingen ProRail een actueel en compleet bestand te delen zodat deze geïmplementeerd kon worden. Ruim een maand later, op 17 december 2024, werd dit verzoek door ProRail afgewezen. Naar eigen zeggen kunnen zij deze informatie niet met het platform delen, iets waar Stationslift Storingen zich vragen bij stelt omdat deze informatie in beginsel gewoon zij het incompleet als open data wordt aangeboden. In diezelfde reactie werd al verwezen naar de naderende publicatie van de realtime data wat vandaag is gebeurd. ProRail is, ondanks dat dit niets te maken had met mijn verzoek, van mening dat het platform daarmee moet gaan werken. Inmiddels is de update met behulp van een alternatief document wel geïmplementeerd.
Al met al is Stationslift Storingen blij met de vrijgave van het nieuwe systeem maar ook teleurgesteld in de houding van ProRail. Stationslift Storingen is van mening dat de spoorbeheerder de ontwikkeling van het platform, ondanks dat men het zegt toe te juichen, tegenwerkt door gevraagde actuele open data niet te leveren. Dit zorgt ervoor dat het platform daadwerkelijk afhankelijk blijft van reizigers en ook minder betrouwbaar wordt. Daarnaast vindt Stationslift Storingen dat de beschikbaarheid van actuele data de kern van het probleem niet oplost, namelijk het terugdringen van het aantal defecte liften op treinstations.
Eén reactie
Opnieuw een ‘systeem’ oplossing voor alleen reisinformatie. Maar informatie wordt nog niet weergeven via DRIS in rijdende trein.
Het is toch echt niet te moeilijk voor conducteur en machinist om bij elke stop even hardop via speakers in trein te benoemen waar op de route een defecte lift is?